Op het eerste gezicht lijkt Stolen feathers II*, van beeldend kunstenaar Wendela de Vries, een kleurrijk geheel met sierlijke vormen. Maar wie goed kijkt, ontdekt dat de zeefdruk een hele sterke boodschap uitdrukt die lang niet zo rooskleurig is. 

Wendela: ‘We zien een jonge koningin Wilhelmina, met een hoed vol gestolen veren en veel te warm gekleed, die onvriendelijk wordt verwelkomd door verschillende paradijsvogels. De vogels verdedigen hun land, dat al eeuwen uitgebuit wordt. De vreemde koningin krijgt zelfs een klap van een vleugel in haar gezicht.’ Het stevige bruine papier en de beweeglijke lijnen doen denken aan het houtsnijwerk van de Papoea’s. De gebruikte kleuren komen uit de Nederlandse vlag.

De inspiratie voor dit werk hoeft niet van ver te komen. Wendela werd geboren in Enschede maar groeide op in Sorong, Paramaribo en op Bonaire. Op de kunstacademie ontmoet ze Tanya von Barnau Sythoff, en ontdekten de vrouwen dat zij in dezelfde tijd in Sorong gewoond hadden. In 2017 exposeren ze samen in Berlijn, n.a.v. hun vroegste jeugd in wat toen nog Nieuw Guinea heette. Beiden maakten nieuw werk en noemden het geheel ‘Sorong 1962’. Bezoekers werden uitgenodigd om zich dat laatste jaar van de Nederlandse koloniale geschiedenis in Azië voor te stellen.

Het werk van De Vries is poëtisch van sfeer, maar zij gaat moeilijke vragen rond kolonialisme – toen en nu – niet uit de weg. Hedendaagse kunst kan een hele belangrijke rol spelen om dat gesprek op gang te brengen.

*De eerste versie ‘Stolen feathers’ drukte Wendela in een oplage van 6 in een iets andere kleurstelling en op ander papier.

 

Interesse in dit werk?
Wendela maakte deze meerkleurenzeefdruk in een kleine exclusieve oplage (24 stuks). De prent is – gesigneerd en genummerd – te bestellen bij stichting Hapin, waarbij 50% van de opbrengst ten goede komt aan ontwikkelingsprojecten in Papua. Let op: nog maar enkele exemplaren beschikbaar!