De Papoea’s vertellen al verhalen sinds jaar en dag. Het is een diepgeworteld fenomeen in de cultuur en helaas niet alleen in positieve zin. Want terwijl het voortbestaan van de Papoea’s met uitsterven wordt bedreigd, is het delen van verhalen over hun slachtofferschap een belangrijk onderdeel geworden van de overlevingsstrategie. Verhalen delen zorgt voor een gedeelde getuigenis en daarmee voor verbinding onderling. Verhalen worden krachtiger naarmate ze jaar na jaar worden gedeeld. Ze worden onderdeel van wie we zijn, wat we geloven en hoe we onze toekomst zien.

De kracht van verhalen vertellen is grenzeloos. Voor tweede en derde generaties Papoea’s in Nederland helpt het delen van je eigen verhaal om jezelf en anderen beter te begrijpen. Wie ben ik, wat vind ik belangrijk en wat doet ertoe voor mij? Het gaat niet om feiten of details, maar om de verteller. Hun verhaal is het levend bewijs van de gedeelde geschiedenis van Nederland en Papua.

Hier maak je kennis met verhaaltradities van Papoea’s. Ook delen we verhalen van Nederlandse Papoea’s over hoe zij betekenis geven aan de twee werelden waar ze onderdeel van zijn.

📸 Bodil Anais

IT-consultant, getrouwd, vader, wonend in een Vinex-wijk. En tegelijk de afstammeling van een stamhoofd uit Papua.

Waar Naftali (45) afgelopen 20 jaar ook neerstreek, de binding met Papua bleef. En ook de band met Nieuwegein, waar hij opgroeide, is er nog.

Barsa (56) en haar dochter Axelle (28) ervaren hoe de Papoearoots van hun vader en opa Daniël Hanasbei doorwerken in hun leven.

Waarom proefde hij altijd onrustbij zijn moeder? Anne-Jan Walda (47) puzzelde het verhaal van zijn moeder én zichzelf bij elkaar.

In 2014 werd de toen 25-jarige Iskander gearresteerd op Veteranendag in Den Haag. Hoe zit dat? Een verhaal van Nico Jouwe.

Edwin (50) heeft een Nederlandse vader en Papoea-moeder. “Ik heb twee kanten, een Nederlandse en een Papoea-kant.”

In september 1962 komt het schip ss Zuiderkruis aan met een dubbele lading van meer dan 700 passagiers, waaronder tante Eef Mamoribo.

De tweede naam van Cheyenne (27) is Neltji, vernoemd naar haar oma die in ’62 van Papua naar Nederland vluchtte.

Voor Joost Tanasale (36) begon de zoektocht naar zijn Molukse afkomst met rondstruinen in oude archiefdozen.

Femke (24) werd tijdens een spontaan bezoek aan Biak ontvangen als een verloren dochter die was thuisgekomen.

Marjolijn Veeger (71) zet na 50 jaar weer voet op de bodem van Merauke, en weet er meteen de weg.

Kijk nu een terugblik van de barapen 2022: een feest onder de sterrenhemel.

Miko-Serko (38) groeide op als kind van kleur in de pleegzorg.

Ruim 7 jaar woonde Arend Jan (39) in het afgelegen Kaisah, een kleine kampong in het binnenland van Papua met slechts zo’n 250 inwoners.